نکاتی در مورد انتخاب مناسب لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد در سراسر دنیا از جمله خدمات لوکس و پر هزینه زیبایی می باشد که در کشور ما بنا به دلایلی با قیمت بسیار مناسب انجام می شود، به گونه ای که امروزه انجام لیزرحتی در قیاس با برخی از شیوه های سنتی مانند اپیلاسیون کاملا توجیه اقتصادی داشته و حتی مقرون به صرفه می باشد.

اما با توجه به تعدد مراکز لیزر در ایران رعایت نکاتی در مورد انتخاب یک مرکز لیزر ایمن و مطمئن بسیار ضروری می باشد زیرا در غیر اینصورت ممکن است عواقب جبران ناپذیری برای سلامتی شما اتفاق بی افتد.

نکته اول لیزر الکس (الکساندرایت) یا دایود

معمولا اولین سوالی که در مورد لیزر موهای زائد برای افراد به وجود می آید این است که از چه دستگاه لیزری استفاد شود؟

در ابتدا باید مشخص کنیم که الکس و یا دایود نام  دو سازنده یا برند دستگاه لیزر نیست بلکه الکساندرایت و دایود در واقع تکنولوژی و طول موج دستگاه لیزر می باشد که سازندگان مختلف در دنیا دستگاه های لیزر مو های زائد را بر اساس یکی از این تکنولوژی ها طراحی و به فروش می رسانند.

تفاوت اصلی این دو تکنولوژی بر اساس طول موج بوده، عمق نفوذ لیزر  الکساندرایت 750 نانومتر و تکنولوژی دایود 810  نانومتر می باشد.

لیزرهای الکساندرایت برای تایپ های پوستی روشن و نهایت تا طیف پوستی گندمی مناسب می باشد.

لیزر های الکساندرایت به نسبت لیزر های دایود به دلیل عدم تماس مستقیم و عدم نیاز به ژل بهداشتی تر بوده و امکان انتقال هرگونه بیماری در صورت استفاده اصولی  نزدیک به صفر می باشد.

لیزر های الکساندرایت به دلیل عمق نفوذ کمتر و کولینگ جداگانه درد کمتری را برای مراجعین ایجاد می کند.

لیزر های الکساندرایت به مراتب گران تر و پیچیده تر از دستگاه های دایود می باشند به مراتب با کیفیت تر و با تاثیرگداری بهتری می باشند .

لیزرهای دایود برای پوست های تیره تر مناسب تر می باشند.

لیزر موهای زائد

نحوه تشخیص دستگاه دایود و الکس

متاسفانه امروزه تبلیغات بسیاری از مراکز در مورد معرفی دستگاه خود به صورت غیر واقعی امی باشد به گونه ای که بعضا دستگاه های دایود ارزان قیمت را به عنوان دستگاه های الکساندرایت معرفی می کنند،در ادامه چند راه ساده جهت تشخیص دستگاه های دایود و الکس را برای شما بیان می کنیم

در هنگام کار با دستگاه های دایود،بر روی سطح بدن شما ژل مالیده می شود در صورتی که دستگاه های الکس جهت خنک کنندگی از کولینگ جداگانه یا گازهای خنک کننده استفاده می شود.

لیزرهای الکساندرایت برای تایپ های پوستی روشن و نهایت تا طیف پوستی گندمی مناسب می باشد.

در دستگاه های دایود شما نور خروجی لیزر را در هنگام لیزر مشاهده نمی کنید،چون سری هندپیس کاملا به بدن شما چسبیده می شود اما در دستگاه لیزر الکس شما نشانگر دایره ای لیزر را روی بدن خود مشاهده می کنید.

لیزر های الکساندرایت به دلیل عمق نفوذ کمتر و کولینگ جداگانه درد کمتری را برای مراجعین ایجاد می کند.

معمولا قیمت های اعلامی برای لیزر های نواحی مختلف بدن با دستگاه دایود پایین تر از دستگاه های الکساندرایت می باشد.

چگونه یک دستگاه لیزر و مرکز خوب لیزر را انتخاب کنیم

حال که تفاوت های اصلی لیزرهای الکساندرایت و دایود مشخص شد شما باید بدانید برای هر دو تکنولوژی سازندگان مختلفی در دنیا وجود دارد از سازندگان بی کیفیت و ارزان چینی که متاسفانه در کشور ما در بسیاری از مراکز وجود دارند،تا سازندگان معتبر امریکایی که در مراکز کمی مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از راه های تمایز دستگاه های لیزر قدرتمند و با کیفیت با سایر ستگاه ها،دارا بودن استاندارد FDA می باشد،دستگاه های دارای تاییدیه FDA سالها زمان برای کسب استانداردهای سختگیرانه FDA صرف کرده اند تامشخص شود کوچکترین اسیبی برای سلامتی نخواهند داشت.

دستگاه های الکساندرایت در قیمت های مختلفی عرضه می شود از دستگاه های بی کیفیت و ارزان چینی تا دستگاه های پیشرفته و مجهز و معتبر امریکایی که معمولا قیمت های میلیاردی دارند،پس صرف مشاهده تبلیغاتی با مضمون لیزر با قیمت نازل و دستگاه الکس نباید شما را گمراه کند.

معتبرترین دستگاه لیزر در دنیا ساخت کمپانی های سایناشور(CYNASURE)،آلما (ALMA)و کندلای(CANDELA) امریکا می باشند.

یکی از راه های بسیار مطمئن،سوال از دوستان وآشنایانی است که قبلا در یک مرکز لیزر،نتیجه گیری خوبی داشته اند،چون مشخص شدن نتیجه گیری لیزر نیاز به چندین جلسه در طی چند ماه و به صورت مستمر می باشد و تشخیص کیفیت دستگاه خوب و میزان نتیجه گیری در نگاه اول کار ساده ای نیست، مخصوصا که متاسفانه بسیاری از مراکز در تبلیغات خود از اسم یک دستگاه مشهور و با کیفیت استفاده می کنند ولی متاسفانه در عمل از دستگاه دیگری استفاده می کنند، هم چنین نگهداری و تعویض به موقع قطعات دستگاه مانند لامپ و لنزهای مختلف دستگاه نقش موثری در نتیجه گیری شما دارند و تشخیص رسیدگی این مهم به سادگی برای مراجعین عادی امکان پذیر نیست.

نقش کادر شامل پزشک و اپراتور در میزان نتیجه گیری لیزر موهای زائد 

ابتدا باید شما را با خطرات و سوختگی های ناشی از لیزر موهای زائد اشنا کنیم، اهمیت کار با لیزرهای موهای زائد به حدی است که معاونت بهداشت و درمان کشور،انجام لیزر موهای زائد را تنها زیر نظر متخصص پوست و مو مجاز می داند و حتی پزشکان عمومی اجازه استفاده از دستگاه های لیزر را در مطب خود ندارند.

پس در هنگام ورود به یک مرکز جدید لیزر مشاهده تابلو و پروانه پزشک متخصص تا حدود زیادی مخاطرات احتمالی را بر طرف می کند،پزشک پیش از انجام لیزر شما را معاینه می کند و در صورت وجود موارد منع لیزر مانند برخی حساسیت ها و یا عارضه های پوستی، و یا استفاده همزمان از داروهای ممنوعه جهت انجام لیزر موهای زائد، شما از انجام لیزر منع و یا درمان های همزمان و درجه مناسب را برای شما انتخاب می کند.

هم چنین در صورت ایجاد لک یا سوختگی های احتمالی داروهای ترکیبی و ترمیم کننده های مناسب را تجویز کرده که سبب ترمیم و از بین رفتن لک های ناشی از لیزر خواهد شد در غیر اینصورت امکان باقی ماند دائمی بعضی عوارض و لک های پوستی برای شما وجود خواهد داشت.

هم چنین نقش اپراتورهای آموزش دیده نیز غیر قابل انکار است،یک اپراتور حرفه ای با دقت کار خود را انجام داده تا بدون Over Lapp  (روی هم افتادگی شات) از سوختگی جلوگیری نماید وهم چنین جا افتادگی انجام لیزر در بعضی نواحی اتفاق نیافتد، و یا در صورت مشاهده عدم نتیجه گیری مناسب و یا مشاهده هر گونه تغییر ناگهانی و وجود عارضه های پوستی مراتب را به اطلاع پزشک برساند

تعداد جلسات لازم و انجام لیزر مو زائد در تایم های مقرر و رعایت به موقع انجام فواصل جلسات

فرایند درمان و حذف کامل لیزر مو های زائد معمولا بین شش تا هشت جلسه می باشد،و به مرور زمان هر چه به جلسات انتهایی نزدیک می شوم رفته رقته میزان موهای زائد به حداقل میزان ممکن کاهش پیدا می کند،و در پایان جلسات معمولا 80 تا 90 درصد موهای زائد به طور کامل از بین رفته،و بعد از تکمیل تعداد جلسات معمولا سالی یک یا دو بار نیاز به شارژ مجدد می باشد.

البته میزان نتیجه گیری در نواحی مختلف بدن معمولا متفاوت بوده برای مثال نواحی مانند زیر بغل و پاها معمولا زودتر به نتیجه می رسند، و نواحی مانند صورت ممکن است به تعداد جلسات بیشتری نیاز داشته باشد.

در طی جلسات لیزر موهایی که اصطلاحا در فاز رشد هستند توسط لیزر از بین می روند و موهایی که در فاز استراحت به سر می برند باقی مانده و در جلسات بعدی که این موها وارد فاز رشد می شوند از بین خواهند رفت.

پس صبور باشید و در صورت مشاهده برخی موها نگران و عصبی نشوید با تکرار جلسات اکثر این موها از بین خواهند رفت، حتی در برخی جلسات (معمولا جلسات سوم و یا چهارم) ممکن است رویش مجدد اتفاق بیافتد که این اتفاق نیز به مرور از بین می رود.

البته در صورتی که نتیجه گیری بسیار اندک  باشد و یا رویش مو زائد در حجم زیاد در حال رخ دادن هست مراتب را به پزشک اطلاع دهید زیرا ممکن است مشکلات هورمونی و تیروییدی در شما وجود داشته باشد که در این صورت پزشک با انجام آزمایشات مربوطه، اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

پس توجه داشته باشید یکی دیگر از نکات مهم جهت نتیجه گیری هر چه بهتر لیزر، رعایت فواصل اعلامی از سوی پزشک است،

معمولا در سه جلسه ابتدایی فواصل مناسب بین جلسات یک ماهه، و جلسات بعدی بسته به تشخیص پزشک بین یک ماه تا 45 روز می باشد.

اشتباهی که برخی از مراجعین لیزر مرتکب می شوند،بعد از کاهش موهای زائد در جلسات ابتدایی و به تصور حصول نتیجه نهایی، از انجام جلسات بعدی خود داری کرده و پس از گذشت مدتی با برگشت رویش موهای زائد مواجه می شوند که روند درمان را با مشکل مواجه کرده و سبب افزایش تعداد جلسات لازم برای نتیجه گیری می شود که این اشتباه در نهایت سبب پرداخت هزینه بیشتر و صرف زمان مجدد می گردد، پس تعداد جلسات اعلامی از سوی پزشک را رعایت و در موعد مقرر،لیزر خود را انجام دهید.

شما در مرکز کابان از چه دستگاه لیزری جهت حذف موهای زائد استفاده می کنید؟

انجام لیزر موهای زائد در این مرکز زیر نظر خانم دکتر سپهری متخصص پوست از دانشگاه تهران می باشد،ایشان از اساتید دانشگاه و از پزشکان با سابقه در زمینه زیبایی، لیزر و مراقبت های پوستی می باشند.

دستگاه لیزر این مرکز ALMA ARION ALEXANDRITE  امریکا می باشد، این دستگاه دارای تاییدیه FDA امریکا بوده و جز مجهز ترین،ایمن ترین و گران ترین دستگاه های لیزر در دنیا می باشد.

دستگاه آلما اریون تنها دستگاه لیزر مجهز به اسکنر می باشد، این اسکنر میزان نتیجه گیری را به حداکثر رسانده و خطاهای انسانی مانند سوختگی و جا افتادگی را به حداقل می رساند.

ازدیگر ویژگی های این دستگاه امکان انتخاب اسپات سایز های بسیار کوچک می باشد،در واقع هرچه میزان اسپات سایز کوچکتر باشد عمق نفوذ موثر تر بوده و موهای مقاوم در مقابل نتیجه گیری به میزان بیشتری از بین خواهند رفت.

البته با توجه به این که اسپات سایز کوچک زمان انجام لیزر را طولانی می کند بسیاری از مراکز جهت تسریع انجام کار و قبول مراجعه بیشتر معمولا از اسپات سایز بزرگتر استفاده می کنند، البته در برخی دستگاه های لیزر معتبر نیز امکان تغییر اسپات سایز به دلیل مسائل فنی وجود ندارد، که این امر سبب عدم کاهش میزان موهای مقاوم خواهد شد.

دستگاه آلما اریون مجهز به یک کولینگ بسیار قدرتمند بوده که میزان درد را به حداقل می رساند و باعث می شود شما لیزر موههای زائد را با آرامش بشتری به انجام برسانید.

این دستگاه دارای کاملترین درجات طیف پوستی می باشد به گونه ای که امکان انتخاب درجه مناسب برای پوست های روشن تا پوست های تیره، پله به پله و گستردگی زیاد مقدور می باشد که این مهم سبب افزایش هرچه بیشتر نتیجه گیری و کاهش سوختگی های احتمالی می گردد.

برای آگاهی از قیمت ها و دریافت وقت مشاوره با ما تماس بگیرید.

عوارض لیزر موهای زائد

امروزه لیزر موهای زائد یکی از درمان های کاربردی و بسیار موثر جهت حذف موهای زائد  در سراسر دنیا می باشد، که با توجه به فراگیر شدن آن شایعات مختلفی پیرامون آن مطرح می شود، در این مطلب سعی می کنیم به صورت کلی به نکات مطرح شده در مورد عوارض لیزر موهای زائد بپردازیم.

عوارض لیزر موهای زائد

تاییدیه FDA

خوب بهتر که این مطلب رو  با معرفی ارگان  FDA امریکا شروع کنیم، FDA  بالاترین نهاد تعیین سلامت دارو و تجهیزات پزشکی هست که در کشور امریکا مستقر هست،  معمولا یک دارو یا یک دستگاه یک پروسه چندین ساله رو طی می کنه تا بتونه استاندارد FDA رو کسب کنه،البته که خیلی از داروها و دستگاه های پزشکی بعد از سالها هنوز نتواستنه اند که تاییدیه های لازم FDA  رو کسب کنند

خوب این توضیح رو دادیم خدمتتون که بدونین دستگاه هایی لیزر که تاییدیه FDA دارند در صورت استاده صحیح هیچ گونه عوارضی برای انسان ندارند، البته تعداد سازنده های کمی در دنیا هستند که دستگاه لیزرشون دارای تاییدیه FDA  هستند پس توجه کنید که سعی کنید به مراکزی مراجعه کنید که دستگاه هایی با تاییدیه FDA رو استفاده می کنند.

اشتباه گرفتن لیزر با تشعشعات مخرب FDA

بسیاری از افراد لیزر را با پرتوهای مضر رادیولوژی یا تشعشعات رادیو اکتیو اشتباه می گیرند، در صورت که لیزر تنها از جنس نور و تشکیل شده از فوتون ها می باشد، که جذب رنگ دانه های موهای سیاه شده،و باعث حذف فولیکول های مو می شود و هیچ آسیبی به سایر بخش های پوست و بدن نخواهند زد.

آیا لیزر مو های زائد باعث نازایی و یا اسیب به تخمدان ها می شود 

یکی از شایعه های بی اساس در مورد لیزر آسیب به تخمدان و یا سایر قسمت های بدن می باشد در سراسر دنیا حتی یک مقاله و یا گزارش در مورد آسیب به تخمدان گزارش نشده است  برای پاسخ به این سوال بهتر است به شکل زیر توجه نمایید.

در شکل روبرو مشاهده می کنید که عمق نفوذ لیزر بسیار کم بوده،و هرگز وارد بافت ها و عروق بعد از پوست نخواهد شد و هرگز امکان اسیب رسیدن از طریق انرژی لیزر به سایر نواحی بدن وجود نخواهد داشت.

اسیب دیدن پوست در صورت افتاب گرفتگی و استفاده از سولاریوم:

در صورتی که به تازگی افتاب گرفته اید یا از سولاریوم استفاده کرده اید، استفاده از لیزر را فراموش کنید،پوست هایی که در معرض افتاب و یا اشعه سولاریوم قرار گرفته اند به شدت مستعد اسیب می باشند، و بیان تبلیغاتی مانند انجام لیزر حتی برای پوست های افتاب گرفته یا سولار رفته بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند، زیرا در این حالت پوست هم به شدت دچار خشکی می باشد و هم به دلیل وجود رنگ دانه و تیرگی پوست سطح زیادی از انرژی لیزر جذب پوست شده و احتمال سوختگی بسیار بالا می باشد.

امکان بروز عارضه در صورت مصرف برخی داروها:

استفاده همزمان از بعضی داروها مانند راکوتان که امکان ایجاد خشکی پوست یا بروز برخی حساسیت ها را امکان پذیر می کنند، انجام همزمان لیزر می تواند باعث بروز برخی اسیب های پوستی بشود پس بهتر است در صورتی که به دلیل بیماری به طور  همزمان از داروهای خاصی استفاده می کنید، حتما پیش از انجام لیزر مراتب را به پزشک خود اطلاع دهید.

0